راه‌حل رونق اقتصادی و بالا رفتن ارزش پول ملی چیست؟

جنگ جهانی دوم از نفس افتاده بود و می‌رفت که به پایان برسد. سران آمریکا، انگلیس و حدود چهل کشور دیگر در کنفرانس «برتن وودز» گرد هم آمده بودند تا سازوکاری بین‌المللی برای نظام پولی طراحی کنند! دست‌آخر بنا شد طلا را پشتوانه پول در نظر بگیرند و بر اساس آن نظام پولی جهانی را طراحی کنند.

           

۱- پول بدون پشتوانه

چند سالی از این توافق نگذشته بود که به دلایل مختلف ازجمله چاپ بیش ‌از اندازه دلار نسبت به ذخایر طلا در آمریکا، نیکسون رئیس‌جمهور آمریکا قطع ارتباط بین طلا و دلار را اعلام کرد و نظام برتن وودز فروپاشید.
حالا تکلیف پول چه می‌شد؟ بی‌پشتوانه و بی‌ارزش می‌شد و فقط کاغذی باقی می‌ماند؟!

    
۲- کالا به‌جای طلا

اما قرار شد از آن موقع به بعد به‌جای طلا، کالا و خدمات پشتوانه پول باشد و هرچه تولید کالا و خدمات در یک کشور بیشتر باشد، ارزش پول آن کشور هم بیشتر شود.
با این معیار جدید اگر کشوری به خام فروشی روی بیاورد و از تولید غفلت کند و پول خام فروشی را وارد چرخه اقتصاد کند، چون ارزش افزوده‌ای تولید نشده، باعث افزایش تورم می‌شود و ارزش پول کاهش می‌یابد، اما در مقابل اگر تولید رونق بگیرد و عرضه کالا افزایش یابد، هم اشتغال‌زایی به همراه دارد و هم از افزایش بی‌رویه تورم جلوگیری می‌کند و بالاخره افزایش ارزش پول ملی را به دنبال دارد، در واقع با یک تیر، چند نشان را هدف قرار داده‌ایم...

  • اگر رونق تولید وجود داشته باشد، هم تأثیر می‌گذارد در اشتغال، هم تأثیر می‌گذارد در کم کردن تورّم، هم حتّی تأثیر می‌گذارد در وضع توازن بودجه
         
۳- راه‌حل چیست؟

به همین دلیل است که آقا در سخنرانی ابتدای سال در حرم امام رضا علیه‌السلام فرمودند: «اگر تولید شد، آن‌وقت در بخش‌های مختلفی تحوّل ایجاد خواهد شد؛ اگر رونق تولید وجود داشته باشد، هم تأثیر می‌گذارد در اشتغال، هم تأثیر می‌گذارد در کم کردن تورّم، هم حتّی تأثیر می‌گذارد در وضع توازن بودجه، هم تأثیر می‌گذارد در بالا رفتن ارزش پول ملّی.»

             اگر مایل بودید می توانید حمایت (بدون هزینه) خود را از طریق کلیک بر کلمه #حامی_باشیم  و با رد تبلیغ انجام دهید.