در آستانه چهل‌سالگی انقلاب آقا با عفو و تخفیف مجازات انبوهی از محکومان موافقت کردند.

+ چه کسانی مشمول عفو می‌شوند و چه مجرمانی بخشیده نمی‌شوند؟

به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و با نامه آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به رهبر انقلاب تعداد زیادی از محکومان دادگاه‌های کشورمان با موافقت آقا می‌توانند از عفو و تخفیف مجازات و بخشش اسلامی بهره‌مند شوند و به آغوش خانواده‌شان بازگردند.

              

۱- نامه شادی‌بخش آقا

متن نامه رهبر انقلاب به این شرح است:

بسمه‌تعالی

با سلام و تحیت و تبریک دهه‌ مبارک فجر

از پیشنهاد جنابعالی درباره‌ عفو این جمع انبوه از محکومان دادگاه‌ها استقبال و به خاطر آن از شما تشکر می‌کنم. یادبود انقلاب اسلامی حقاً شایسته است که خاندان‌هایی از مبتلایان به محکومیت قضایی را در شادی عمومی ملت ایران شریک کند.

والسلام علیکم و رحمةالله

         
۲- محکومانی که بخشیده می‌شوند

محکومان جرائم غیرعمدی، زنانی که به‌حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را بر عهده‌دارند، محکومیت حبس بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج، محکومان ذکور (مرد) بالای ۷۰ سال تمام و اُناث (زن) بالای ۶۰ سال، باقیمانده‌ محکومیت اتباع بیگانه به جرم ورود یا اقامت غیرمجاز، محکومان به جزای نقدی تا میزان مشخص، محکومان به شلاق‌های تعزیری از بخشش بهره‌مند می‌شوند.

             

۳- محکومانی که بخشیده نمی‌شوند

محکومان قاچاق مسلحانه و یا عمده‌ مواد مخدر و مواد روان‌گردان، محکومان قاچاق اسلحه و مهمات و جرائم امنیتی، محکومانِ آدم‌ربایی، اسیدپاشی، تجاوز به عنف، دایر کردن مرکز فساد و فحشاء و سرقت مسلحانه، محکومان به اختلاس، کلاهبرداری، جعل اسکناس و ضرب سکه‌ تقلبی، پول‌شویی و اخلال در نظام اقتصادی کشور و محکومان قاچاق مشروبات الکلی و  قاچاق کالا و ارزِ سازمان‌یافته نمی‌توانند از این بخشش استفاده کنند.

         

۴- جزئیات بیشتر

​​​​​​​بر اساس نامه‌ رئیس قوه‌ قضائیه به رهبر انقلاب، چه کسانی شامل تخفیف و بخشش اسلامی می‌شوند و چه کسانی از این بخشش نمی‌توانند استفاده کند:

این افراد شامل محکومیت محکومان به حبس تا شش ماه که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد، مشروط بر اینکه فاقد شاکی یا مدعی خصوصی باشند و یا بتوانند حداکثر تا ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ رضایت شاکی را تحصیل نمایند.

افرادی که بخش عمده دوره محکومیتشان را گذرانده باشند هم می‌توانند از بخشش اسلامی استفاده کنند. ازجمله کسانی که شامل این بخشش می‌شوند این افراد هستند:

- محکومان به حبس که در زندان به سر می‌برند و البته باید مدتی از محکومیتشان گذشته باشد.

- باقیمانده‌ محکومیت حبس کلیه‌ محکومان جرائم غیرعمدی

- باقیمانده‌ محکومیت حبس (غیر از حبس ابد) زنانی که به‌حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را بر عهده‌دارند، درصورتی‌که حداقل یک‌پنجم حبس را تحمل کرده باشند.

- باقیمانده‌ محکومیت حبس محکومان ایثارگر و خانواده‌ معظم شهدا (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر) که به دلایل مختلف در زندان به سر می‌برند به‌شرط آنکه در محکومیتِ حبس بیش از پنج سال، حداقل یک‌پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل پنج سال تحمل حبس نموده باشند.

- باقیمانده‌ محکومیت حبس بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج که مراتب بیماری آنان تا قبل از پایان دوره‌ محکومیت، مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گیرد.

- باقیمانده‌ محکومیت حبس محکومان ذکور (مرد) بالای ۷۰ سال تمام و اُناث (زن) بالای ۶۰ سال تمام به‌شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک‌پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل پنج سال تحمل حبس نموده باشند.

- باقیمانده‌ محکومیت حبس و یا جزای نقدی اتباع بیگانه که به جرم ورود یا اقامت غیرمجاز محکوم شده‌اند.

در نامه رئیس قوه قضائیه آمده است، اتباعی که غیرقانونی وارد کشور ما شده‌اند با عفو رهبر آزاد شوند اما اگر پس از آزادی مجدد به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شوند باقیمانده‌ مجازات آنان اجرا خواهد شد.

- محکومیت محکومان به جزای نقدی تا ده میلیون ریال که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد.

- محکومان به جزای نقدی که به علت عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان به سر می‌برند.

- کلیه‌ محکومان به شلاق‌های تعزیری

  • در نامه رئیس قوه قضائیه آمده است، اتباعی که غیرقانونی وارد کشور ما شده‌اند با عفو رهبر آزاد شوند اما اگر پس از آزادی مجدد به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شوند باقیمانده‌ مجازات آنان اجرا خواهد شد

                   

۵- شرایط استفاده از بخشش

اما افرادی که قرار است از این بخشش استفاده کنند باید شرایط عفو را داشته باشند مانند:

- نداشتن بیش از دو فقره سابقه‌ محکومیت مؤثر کیفری.

- عدم ارتکاب جرم عمدی جدید

- نداشتن مدعی خصوصی و یا جلب رضایت او  یا جبران ضرر و زیان وی

و کسانی که تابه‌حال از عفو رهبری استفاده نکرده‌اند.

  • افرادی که بخش عمده دوره محکومیتشان را گذرانده باشند هم می‌توانند از بخشش اسلامی استفاده کنند

                

۶- کسانی که بخشیده نمی‌شوند

اما چه کسانی نمی‌توانند از این بخشش استفاده کنند:

- افرادی که قاچاق مسلحانه و یا عمده‌ مواد مخدر و روان‌گردان داشته‌اند.

- افرادی که قاچاق اسلحه و مهمات کرده‌اند یا جرائم امنیتی داشته‌اند.

 - آدم‌ربایی، اسیدپاشی، تجاوز به عنف، دایر کردن مرکز فساد و فحشاء و سرقت مسلحانه

کسانی که به بیت‌المال خیانت کرده‌اند شامل این بخشش نمی‌شوند مانند:

اختلاس، کلاهبرداری، جعل اسکناس و ضرب سکه‌ تقلبی، پول‌شویی و اخلال در نظام اقتصادی کشور

البته محکومان به قاچاق مشروبات الکلی و  قاچاق کالا و ارز سازمان‌یافته هم نمی‌توانند از این بخشش استفاده کنند.

درواقع عفو رهبر شامل حال کسانی نمی‌شود که حضور و بازگشتشان به جامعه خطرناک باشد و یا به اموال، جان و ناموس مردم خیانت کرده باشند.

  • محکومان قاچاق مسلحانه و یا عمده‌ مواد مخدر و مواد روان‌گردان، محکومان قاچاق اسلحه و مهمات و جرائم امنیتی از عفو رهبری بهره‌مند نمی‌شوند
                      
۷- دل‌های شاد

این عفو باعث خوشحالی خانواده‌هایی خواهد شد که یکی از اعضای خانواده سال‌هاست به دلیل مسائل مالی یا اشتباهات فردی پایش به زندان باز شده است.

 

             اگر مایل بودید می توانید حمایت (بدون هزینه) خود را از طریق کلیک بر کلمه #حامی_باشیم  و با رد تبلیغ انجام دهید.